8 Kumpulan Vitamin B

Salam Ceria,

Pembaca sekalian, terdapat 8 kumpulan vitamin B yang membentuk B Complex. Setiap satunya penting untuk mengekalkan kesihatan dalaman dan luaran diri kita. Hari ini kita akan kenali setiap kumpulan vitamin B yang kita perlukan.

8 Kumpulan Vitamin B

  1. Vitamin B1 (Thiamine)
    1. Vitamin B1 diperlukan untuk metabolisme yang sempurna bagi kanji dan gula, dengan tujuan untuk menghasil tenaga pada tubuh.
    2. Vitamin B1 membantu keberkesanan kesihatan sistem saraf.
    3. Vitamin B1 juga turut membantu jantung dan otot-otot lain untuk berfungsi dengan baik.
    4. Tahap tekanan yang tinggi, boleh meningkatkan keperluan bagi vitamin B1.
    5. Sumber-sumber makanan bagi vitamin B1 adalah seperti, gandum bran, kacang soya, daging dan sirap pekat.
    6. Pengambilan alkohol, boleh menghalang penyerapan berkesan B1.
    7. Vitamin B1 bertindak dengan lebih kesan dengan kehadiran, B2, B-Complex, Niasin, Vitamin C, asid folik, mangan dan Vitamin E.
  2. Vitamin B2 (Riboflavin)
    1. Vitamin B2 membantu fungsi tiroid dengan betul dan menjaga metabolisme anda.
    2. Vitamin B2 adalah penting untuk metabolisme lemak, protein dan karbohidrat.
    3. B2 juga perlu untuk membaiki kulit, rambut serta kuku.
    4. Kekurangan Vitamin B2 boleh menyebabkan kulit menjadi kering.
    5. B2 juga membekalkan tenaga kepada tubuh badan.
    6. Orang yang melakukan senaman setiap hari sebenarnya, kehilangan B2, kerana mereka memerlukannya sebagai bekalan semasa bersenam.
    7. Sumber makanan untuk B2 adalah seperti susu, keju, telur, badam, bijirin dan sayur-sayuran.
  3. Vitamin B3 (Niasin)
    1. Vitamin B3 membantu dalam pengeluaran hormon tiroid.
    2. Sumber makanan yang dipercayai bagi Vitamin B3 adalah seperti tuna, ayam belanda, ayam, dedak gandum, telur, daging, keju, oat, buah-buahan kering dan beras perang.
  4. Vitamin B5 (Asid Pantotenik)
    1. Vitamin B5 merupakan asas kepada penghasilan tenaga di dalam badan. Oleh kerana tenaga diperlukan untuk membuat senaman, jadi Vitamin B5 memainkan peranan penting dalam menurunkan berat badan.
    2. Sumber makanan yang  dipercayai adalah seperti, daging, ayam, telur, kekacang, gandum bran,  roti bijirin dan sayuran hijau.
    3. Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet adalah cara terbaik untuk meningkatkan pengambilan vitamin B5.
  5. Vitamin B6 (Pyridoxine)
    1. Vitamin B6 memainkan peranan penting dalam metabolisme lemak, terutamanya asid lemak tidak tepu.
    2. Vitamin B6 membantu dalam peraturan dan pengeluaran tiroid.
    3. Vitamin B6 juga turut memastikan sistem metabolisme berfungsi dengan betul.
    4. Vitamin B6 membantu dalam pengeluaran asid hidroklorik dan untuk metabolisme, asid amino yang banyak adalah perlu.
    5. Sumber makanan bagi vitamin B6 adalah seperti bijirin, ayam, pisang, daging, telur, avokado, buah-buahan kering dan sirap pekat.
  6. Vitamin B12 (Cyanocobalamin)
    1. Vitamin B12 terlibat dalam metabolisme bagi hampir setiap sel di dalam badan.
    2. Maklumat khusus bagi Vitamin B12 ini agak sukar di cari, namun begitu, yang paling ketara adalah, B12 boleh mempengaruhi dalam sintesis DNA.
    3. Malahan, ia juga memberi kesan kepada sintesis asid lemak dan penghasilan tenaga.
    4. Vitamin B12 adalah perlu dalam pencernaan, sistesis protein, penyerapan makanan, dan metabolisme lemak dan karbohidrat.
    5. Terdapat banyak jenis makanan tambahan yang membantu dalam kekurangan vitamin B12.
    6. Sumber makanan bagi vitamin B12 adalah seperti daging, ikan dan telur.
  7. Biotin
    1. Biotin diperlukan untuk proses metabolisme tenaga, metabolisme asid amino, sintesis lemak dan glikogen.
  8. Asid Folik
    1. Asid Folik membantu kesihatan fetus, merangsang pengeluaran susu badan, memelihara kesihatan sel darah merah, mengurangkan risiko sakit jantung, kanser serviks, anemia, osteoporosis, tekanan dan ulser mulut.

vitamin-b-complex

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Dapatkan produk Shaklee dan konsultasi anda hari ini.

Hubungi:

Maisarah

Pengedar Sah Shaklee Anda

Facebook – Mai Raqib

Email – maisarah.osman@me.com

WA/SMS – 013 768 2087

Kawasan COD – Sungai Koyan – Kuala Medang – Raub – Kuala Lipis

Pos Seluruh Malaysia

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s